książki Samo Sedno

Czasem warto tupnąć nóżką

Pewność siebie, wysokie poczucie własnej wartość i asertywność. Trzy cechy, których każdy potrzebuje, i zarazem cechy, które gdzieś tam z tyłu głowy uważa się w jakiś sposób za negatywne. Pewność siebie kojarzy się w końcu z arogancją, wysoka samoocena z narcyzmem, a asertywność z agresją i egoizmem. Jednak w rzeczywistości nic bardziej mylnego.

Pewność siebie, asertywność i wysoka samoocena

Wszystkie te cechy są raczej neutralne, naturalne, świadczą prędzej o dojrzałości, a osoba jednocześnie pewna siebie, asertywna i o wysokiej samoocenie, oprócz własnego czubka nosa, nie tylko widzi innych ludzi, ale nawet bardzo lubi ich i ich towarzystwo. Nie mówiąc już o tym, że sama jest pozytywnie nastawiona do świata, ludzi i przede wszystkim do siebie, a na każdy nowy dzień patrzy z optymizmem. O rozwijanie tych trzech, dobrych w pełni tego słowa znaczeniu cech warto więc zadbać, tym bardziej, że na naukę nigdy nie jest za późno.

Trzy pieczenie na jednym ogniu

Co więcej, asertywność, pewność siebie i wysokie poczucie własnej wartości są sobie wyjątkowo bliskie, można więc śmiało rozwijać wszystkie te cechy jednocześnie i tym samym jeszcze bardziej je wzmacniać.

Praca od podstaw

Kiedyś, na dodanie sobie odwagi i zwalczanie nieśmiałości stosowało się typowe ćwiczenia: mówienie dzień dobry nieznajomemu, zagadywanie do osoby w pociągu, uśmiechanie się do ludzi na ulicy, pytanie o godzinę. Może w niektórych przypadkach faktycznie w jakiś sposób to ośmiela, ale pewności siebie raczej nie buduje. Najlepiej zaś pracowanie nad nią zacząć od podstaw. Jeśli ma się problem z wyrażaniem swojej opinii czy włączeniem się do dyskusji, trzeba po prostu wyrobić sobie własne zdanie na różne tematy, lepiej poznać siebie, ustalić swój system wartości i się go trzymać. Warto też pamiętać, że pewność siebie raz jest mniejsza, a raz większa. Wszystko zależy od sytuacji i otoczenia. Osoba niepewna siebie przed dużym audytorium może więc okazać się autorytetem w małej grupie przyjaciół o wspólnych zainteresowaniach. Przede wszystkim jednak na brak pewności siebie w największym stopniu najczęściej wpływa główny zainteresowany pracą nad sobą. Wewnętrzny krytyk, postrzeganie świata w czarno-białych barwach, etykietkowanie, przecenianie swojego wpływu, oddawanie odpowiedzialności za własne emocje i wybory innym nawet z olbrzyma są w stanie uczynić z czasem karzełka, który boi się żyć, regularnie usuwa się w cień, a przez swój brak pewności siebie regularnie traci – energię, czas, pieniądze i przede wszystkim wspaniałe możliwości.

O budowaniu poczucia własnej wartości

Z wysokim poczuciem wartości jest podobnie. Chociaż każdy sam w sobie jest już wartościowy, to doświadczenia, styl wychowania, a przede wszystkim sądy na swój temat mogą tę ocenę mocno zaniżyć. W budowaniu dobrej samooceny przy tym wcale nie chodzi o to, by zostać typem „wszystko wiem i potrafię”, ale raczej o zaakceptowanie siebie, wraz ze swoim bardziej czy mniej żywym temperamentem, zainteresowaniami, predyspozycjami i umiejętnościami. Wysoką samoocenę może mieć tak samo pracownik korporacji na kierowniczym stanowisku, jak również i ten szeregowy szaraczek, który ceni swoją pracę i doskonale lub czasami trochę gorzej radzi sobie z wyzwaniami, jakie każdego dnia stawia przed nim życie. Kluczem do wysokiego poczucia własnej wartości jest wyznaczenie sobie realnych celów (zgodnych z możliwościami i predyspozycjami), dążenie do ich realizowania, wyrobienie w sobie szacunku do samego siebie, czyli przekonania, że w życiu osiągnie się sukces i szczęście (własne, bez udowadniania niczego innym i porównywania się). Osoba o wysokim poczuciu własnej wartości nie ogląda się na innych, sama w sobie znajduje oparcie, ale jednocześnie nie ma problemu ani z dawaniem, ani z braniem. Przez to, że jest dobra dla siebie, ma też pozytywny i życzliwy stosunek do ludzi i świata, jest otwarta na nowe możliwości, a z pogody ducha potrafi czerpać wyjątkową energię.

Zdrowa asertywność

Asertywność to z kolei nie tylko umiejętność mówienia kategorycznego „nie”. To przede wszystkim wyznaczenie własnych granic, potrzeb i oczekiwań, przy jednoczesnym szanowaniu granic innych. Odmowa, obstawanie przy swoim, bycie sobą zawsze i wszędzie to jednocześnie w pewnym stopniu igranie z innymi. Stracić teoretycznie można wiele, bo na szalę kładzie się poczucie bezpieczeństwa, potrzebę akceptacji, przynależności, szacunku, uznania i przede wszystkim miłości, bez których człowiek nie potrafi żyć. Z drugiej strony jednak czy jest sens żyć dla samego zadowalania innych, którym i tak zawsze będzie mało w myśl zasady „dasz palec, weźmie całą rękę”? Paradoksalnie to osoby, które jednak potrafią się od czasu do czasu postawić i zawalczyć o swoje cieszą się szacunkiem, a jeśli ich granice są zachowane, to są też o wiele przyjaźniej nastawione do innych osób. W efekcie nie ma osoby, która by na „zdrowej” asertywności nie skorzystała. W pracy nad asertywnością warto dać sobie i innym prawo do proszenia i odmawiania, a z drugiej strony uświadomić sobie swoje słabe i mocne strony, by wyłapać konstruktywną krytykę i nauczyć się funkcjonować w otoczeniu innych ludzi. Za życiową dewizę zaś najlepiej jest przyjąć przekonanie, żeby robić tak, by wszystkim było dobrze, ale niczego na siłę.

Rozwój osobisty i wydawnictwo Samo Sedno

O budowaniu poczucia własnej wartości, pewności siebie i asertywności powstały już tysiące publikacji, niektórzy cechy te budują lub starają się budować na kozetce w gabinecie terapeuty. Na dobry początek jednak wystarczyć mogą książki z oferty wydawnictwa „Samo Sedno”. Przystępnie napisane, z licznymi ćwiczeniami, konkretne i niezbyt obszerne pozycje na pewno w jakiś sposób pomogą wszystkim tym, którzy zawsze mieli problem z postrzeganiem siebie, chcą te dobre cechy w sobie dopracować lub pomóc komuś bliskiemu. By jednak się udało, przede wszystkim trzeba zacząć od dobrych chęci, o które wcale nie tak trudno. Wystarczy zdać sobie sprawę, że asertywność, poczucie własnej wartości i pewność siebie to najlepsze, co można sobie podarować, żeby wieść własne, szczęśliwe i pełne życie.

Opublikowano: 6.06.2014 r.